ביצי דגים מיובשות של בוטרגה ברחבי העולם

הבוטרגה היא ביצי דגים מיובשות, אשר הפכו להיות פופולריות במגוון של ארצות ותרבויות. בואו לראות כמה מהמאכלים המובילים.

מעדן הבוטרגה, הוא למעשה ביצי דגים מיובשות אשר הומלחו וגם כוסו בשעווה, עד לכדי שקיבלו צורה של כמעין נקניק. עם זאת, חשוב להבין כי ההגשה של ביצי דגים מיובשות מסוג בוטרגה ברחבי העולם, משתנה בין תרבות לתרבות. אבל איך זה בכלל קרה, שבכל העולם או לפחות בחלק הארי שלו מגישים בכלל ביצי דגים מיובשות?

בשביל זה, צריך לחזור למקור שלהן. ביצי דגים מיובשות המכנים בוטרגה, היו בתחילה הביצים של הדגים הנפוצים באגן הים התיכון, עבור דגים כמו בורי או מולית וכן דגים נוספים. כיום אגב, ביצי דגים מיובשות מוגשות גם עבור דגי אוקיינוס מחוץ לאגם הים התיכון, אך כאלה שנהיו נפוצות ברחבי העולם, כמו דג הטונה. מכל מקום, ההגשה של ביצי דגים מיובשות התפתחה בכמה מקומות בעולם במקביל. מצד אחד, במדינות צפון אפריקה הערביות, הבוטרגה הפך למעדן זול למדי שבהמשך זכה לכינוי "הקוויאר של העניים". מהצד השני, באיי יוון וכן בחלקים הדרומיים של איטליה, החלו לצרוך ביצי דגים מיובשות בכמויות גדולות, בעיקר כתוספות למנות.

ביצי דגים מיובשות – מעדן מושלם!

אחת הדרכים לצרוך ביצי דגים מיובשות היא ללא כל תוספת. במצב כזה פשוט יש פלטה שלמה של ביצי דגים מיובשות מסוג בוטרגה. כל אדם רשאי לקחת לעצמו פרוסה או לחתוך לעצמו פרוסה, ופשוט לאכול אותה. אפשר כמובן לשלב ביצי דגים מיובשות ביחד עם משקה אלכוהולי ים תיכוני כמו לדוגמה כוסית קטנה של ערק. מדובר במעדן נהדר, שיכול להתאים למי שמחפש נשנוש קל ביום קיץ חם, כשהוא יושב במרפסת.  גרסה זו של הבוטרגה, נפוצה יותר באזור צפון אפריקה, שם היה נהוג לצרוך ביצי דגים מיובשות באופן חופשי יותר.

לעומת זאת, באזור של דרום איטליה, נהוג לצרוך ביצי דגים מיובשות בצורה שונה לחלוטין. בדרום איטליה, כמו באיטליה כולה, מנת הדגל העיקרית היא הפסטה. מכיוון שבדרום איטליה קל ונוח היה לדוג ולהכין ביצי דגים מיובשות, הן הפכו עד מהרה לתוספת פופולרית מאד עבור הפסטה. אפשר למצוא היום מתכונים עבור פסטה עם ביצי דגים מיובשות בווריאציות שונות, בעיקר עם תוספת של שמן זית או חמאה, תלוי גם בסוג הדג שממנו מכינים ביצי דגים מיובשות.כמובן שיש עוד גרסאות שונות, מקוריות ומפתיעות של ביצי דגים מיובשות שמהן מכינים מנות טעימות של בוטרגה ברחבי העולם כולו. יש היום אפילו מתכונים ברחבי העולם להכנת חמאה או ממרח של ביצי דגים מיובשות מתוך הנקניק המיובש. אפשר גם לבצע וואריאציה מקומית על מעדן רוסי של קוויאר עם לחם וחמאה – ולאכול ביצי דגים מיובשות של בוטרגה עם לחם וחמאה, וכך מדובר על ארוחות ביניים טעימה ומשביעה.

במדינות בעולם נוהגים לאכול את ביצי הדגים בכמה גרסאות שונות.בשבדיה  לדוגמא נהוג למרוח פופולרי ממרח של ביצי דג נהוג למרוח אותו על כריכים. בשבדיה מכנים את ממרח זה "קוויאר קאלס".
בדנמרק על גבי ביצה קשה פרוסה או חצויה נהוג לצרף ביצי דגים פרוסות דק. בדנית מכנים את ביצי הדגים "טורסק" .
במטבח היווני נהוג להכין מביצת הדגים ממרח המכונה איקרה.בטורקיה למשל מצרפים את ביצת הדג כתוספת למנה, בד"כ כמטבל אליו מוסיפים שמן זית, לימון ופירורי לחם או בדרך של סלט. באיטליה מצרפים את ביצי הדגים למנת הפסטה כמגורדים או כפרוסים דק.
כמו כן, באיטליה מכנים את ביצי הדגים 'בוטרגה'. באיראן מכנים את ביצת הדג "אשפל" נהוג לאכול את ביצת הדג כמומלחת או מעושנת בתוספת מרכיבים שונים.
בהודו או בנגלדש ביצי דגים מדג ה"הילסה" אהובים בעיקר. מנה הנחשבות כפופולריות מאוד היא טיגון של ביצי הדגים בשמן קוקוס ומחית ביצי דגים אותה מתבלנים בשמן זית, בצל ופלפל שחור. האוכלוסיה המקומית נוהגת לצלות את ביצי הדגים על האש.בבריטניה נהוג לאכול בדרך כלל את ביצי דגים רכות. ניתן להשיגם במרכולים מקומיים.
כיצד אתם נוהגים לאכול?